Met de elektrische auto op vakantie naar Polen? Steeds vaker zijn er in Nederland elektrische auto’s op de weg te zien. Het accu bereik is de afgelopen jaren enorm toegenomen. Genoeg om naar Polen op vakantie te gaan? Zijn er onderweg en aangekomen in Polen wel genoeg (snel)laadpunten te vinden? Kan het Poolse elektriciteit netwerk de hoge laadstromen wel aan? En wat kost dat dan? Een horror vakantie in het vooruitzicht? Lees snel verder en uit eigen ervaring komen al deze punten aan bod.
“Kan ik er mee naar Polen rijden?” het antwoord was een volmondig “Jazeker!”
Mijn verhaal zal zich vooral richten op het supercharge netwerk van Tesla en de rij ervaringen van de Model X naar en in Polen. Maar ook voor andere merken elektrische auto’s, zal onderstaande artikel van toepassing zijn. Zakelijk heb ik midden 2018 kort voor het wijzigen van de 4% bijtelling regeling besloten om mijn benzine auto te verkopen en elektrisch te gaan rijden. Aangezien ik de laatste 20 jaar verschillende keren in Polen ben geweest en hoop minimaal de aankomende 20 jaar dit prachtige land ook nog vaak te kunnen bezoeken, was de eerste vraag bij de Tesla dealer: “Kan ik er mee naar Polen rijden?”. De verkoper liet mij meteen de Tesla Supercharger routeplanner zien en het onderstaande plaatje kwam tevoorschijn. Het antwoord was dus een volmondig “Jazeker!”. Nou kwam dat even goed uit, want deze trip zouden we binnen 2 maanden al gaan maken. Kon ik gelijk ervaren of ik de verkoper op zijn blauwe ogen kon vertrouwen.
En toen begon de elektrische reis van bijna 1400km
Inpakken ging voorspoedig en er is voldoende ruimte voor de bagage. Bij een elektrische auto zit de motor vaak niet “onder de motorkap”, maar verwerkt dicht bij de wielen. Dus dat betekent extra plek voor de bagage zowel in de “trunk” (achterbak) en de “frunk” (voorbak). Vroeg op pad om voor de file uit te rijden. De eerste paar kilometers onderweg werd al gauw duidelijk dat dit één van onze meest aangename autoreizen naar Polen zou worden! Wat een stilte wat een rust! Geen geronk van een diesel of benzine motor. Ook het niet hoeven schakelen en traploos versnellen en vertragen van een elektrische auto zijn zaken waar je heel erg snel aan went en ook niet anders meer zou willen. Ook de extra snufjes, zoals lane assistance, autopilot, autosteer en adaptive cruise control voegen alleen maar genot aan de reis toe! Maar nu de hamvraag….hoe verloopt het “tanken”..
De eerste paar kilometers onderweg werd al gauw duidelijk dat dit één van onze meest aangename autoreizen naar Polen zou worden!
Gebruik maken van het uitgebreide Tesla netwerk verloopt super! De auto geeft zelf aan wanneer geladen moet worden en navigeert automatisch naar de juiste laadpunten. Het klinkt allemaal heel spannend, maar eigenlijk verloopt een laadstop niet anders dan het tanken bij een reguliere fossiele auto. Sterker nog! De Super Charge punten liggen vaak een paar honderd meter tot een kilometer van de snelweg af. Je verlaat dus kort je (saaie) route en belandt daardoor in een meer afwisselende omgeving en bent er echt even uit. Eenmaal bij het laadpunt, “stekker erin” een bakkie koffie halen en binnen 15 tot 40 minuten ben je al weer op pad naar het volgende laadpunt. De ene keer laad je 15 minuten en de andere keer laad je 40 minuten, afhankelijk hoeveel kilometers er nog in de “tank” zitten. Tesla berekent de laadduur zelf en de langere charge momenten kun je combineren met lunch, waardoor je eigenlijk ook geen tijd verliest op de reis. In verhouding tot brandstof tanken (gemiddeld elke 800km) moet je met de Tesla Model X 100D 2x vaker laden (elke 400km). In de praktijk rij je nooit 800km achter elkaar en moeten de benen even gestrekt worden. Op de totale route hebben we ongeveer 1 tot 1,5 uur langer nodig gehad t.o.v. de benzine jaren daarvoor. Echter was de reis vele male ontspannender en verliep enorm rustig en ontspannen. Ik zou niet anders meer willen! En iedereen met de elektrische auto op vakantie aanraden.
Eenmaal op onze bestemming aangekomen wisten we uit vorige vakantie’s dat elektriciteit in Polen volop aanwezig is, dit omdat gasleidingen door de uitgestrektheid van Polen niet gemakkelijk zijn aan te leggen en te onderhouden. Veel vakantiehuisje zijn voorzien van een flinke elektrische boiler en vaak ook elektrisch verwarmd. Volop capaciteit om de auto in de nacht op te laden. Vaak is 10 uur dan al genoeg om de accu weer op te laden om flink wat kilometers te kunnen maken.
Vol op destination chargers
Naast het laden aan huis zijn er in de grotere steden ook genoeg zogenaamde destination chargers. Vaak heb je hier wel een Pools abonnement voor nodig, maar tijdens onze vakantie hebben we genoeg gehad aan de reguliere fastcharge punten en aan de huis stopcontacten. Wij hebben genoten van het elektrische rij plezier. Dit voegt een heel andere dimensie toe aan de totale reis. Meer comfort en meer vakantie. Op naar Nederland en naar het volgende laadpunt waar weer een mooie foto gemaakt kon worden……