Nog in de zomer heb ik een mooie autoroute langs een aantal kastelen gemaakt. Wat heb ik precies gezien? In totaal drie kastelen langs de Dunajec rivier, het stuwmeer Rożnów en een brug gebouwd door een boer. Hoe was mijn zomerse dag verlopen?
Om 9.00 ’s ochtends vertrek ik alleen uit ons pittoreske dorpje. Vandaag ben ik van plan om drie kastelen, een stuwmeer en een door een boer gebouwde brug te bezoeken. Het eerste toeristische punt bevindt zich op 45 min rijden bij mij vandaan, dus goed te doen.
Kasteelruïnes in Melsztyn
Het kasteel in Melsztyn (uitspraak: melstin) dateert uit 14e eeuw. De bouw van het kasteel is door Specimyr Leliwa geïnitieerd. Hij is tevens de oprichter van de stad Tarnów. Gedurende jaren heeft het kasteel verschillende eigenaren gehad. Tijdens de Zweedse zondvloed verdedigde het kasteel zich tegen het leger van Karel X Gustaaf van Zweden. En met succes. Het werd vervolgens vernietigd tijdens de gevechten van de Confederatie van Bar in de 18e eeuw. Daarna werd het kasteel uit elkaar gehaald door de avonturiers die op zoek waren naar een schat. Ten slotte hebben De plaatselijke bewoners de muren van het kasteel voor bouwmateriaal gesloopt.
De afgelopen jaren heeft de gemeente een aantal werkzaamheden aan de ruïnes van het kasteel verricht. Waardoor het mogelijk is om het kasteel te beklimmen. Vanuit daar heb je een prachtig uitzicht.
Er is een kleine parkeerplaats in de buurt van het kasteel slechts voor een paar auto’s.
Kasteel in Czchów
Vervolgens ga ik naar de tweede bezienswaardigheid voor vandaag. Dat wil zeggen het Kasteel in Czchów. Ik besef wel dat de naam van de plaats heel moeilijk is om uit te spreken voor de buitenlandse toeristen. Als ik dit schrijf, zit ik ook op mijn hoofd te krabben hoe ik dit eigenlijk fonetisch zou kunnen opschrijven. Ik heb het volgende bedacht: tchoef.
Dat romaanse kasteel gelegen op een heuvel die bekend staat als de Wacht aan de Dunajec (uitspraak Doenajets) is echter een onbekend pareltje onder de buitenlandse toeristen. Je kunt de toren en de funderingen van het kasteel bezoeken. Vanuit de doren heb je een fraai uitzicht over de regio.
Op het plein van het kasteel kun je een expositie van artilleriewapens bewonderen, voornamelijk uit de middeleeuwen. Je ziet onder andere een onager, arcubalista of een falconet. En je zult niet teleurgesteld zijn over het uitzicht!
Ben je met de auto? Dan kun je makkelijk in de buurt van het kasteel parkeren. Het bezoek aan het kasteel is gratis. Je betaalt slechts voor het beklimmen van de toren.
Kasteel in Tropsztyn
Vanaf daar ga ik naar het volgende punt op mijn route: het kasteel in Tropsztyn. Ben je met de auto, dan kun je kiezen tussen twee parkeerplaatsen. Of naast het kasteel. Er is plek slechts voor zes of zeven auto’s. Een andere parkeerplaats bevindt zich op 5 min loopafstand vanaf het kasteel langs de oever van de rivier Dunajec. Ik heb voor de tweede optie gekozen. En dit zag ik toen ik uit de auto stapte.
Als je naar het kasteel loopt, zie je slechts de toren van het kasteel met de wapperende Poolse vlag. Het kasteel is niet groot. Maar evengoed verrassend als je eenmaal binnen bent omdat je vanaf afstand eigenlijk niets behalve de toren ziet.
Het kasteel in Tropsztyn met zijn verrassende binnenkant is één van de vele wachten aan de zuidelijke rivier Dunajec.
Stuwmeer en de dam in Rożnów
Rożnów meer is vernoemd naar het dorp Rożnów en is een kunstmatig meer, gebouwd tussen 1935-1941. Het is gelegen in het meest zuidelijke deel van Polen in de woiwodschap Klein-Polen. Het meer werd gebouwd in het interbellum om de Dunajec-rivier te reguleren die door het Beskid-gebergte stroomt. Tevens om elektriciteit op te wekken zodat de omliggende dorpen en plaatsen van stroom voorzien zouden worden. Het haalbare vermogen van deze elektriciteitscentrale is 56MW.
Het meer is een toeristische attractie in Polen. Je kunt daar zwemmen, een boot of een waterfiets huren om te varen.
De brug van de boer Stach
Mijn laatste stop is de brug gebouwd door een Poolse boer. De hoogte van de brug is 13 m, de lengte 20 m en de breedte 7,5 m. De stenen muren aan beide zijden van de brug zijn in een booglijn gelegd, waardoor de constructie voldoende sterk is. De reden dat de boer Jan Stach deze brug in zijn eentje gebouwd heeft, was het ontbreken van een toegangsweg naar zijn boerderij. Hij heeft aan deze brug drie jaar lang gewerkt tussen 1968 en 1971. Hij staat er nog!