Geboren op 19 maart 1869 in een klein dorp Ropczyce (near Lvov), overleden op 8 juli 1946 in Wadowice in Polen. Met zijn buitengewone gevoeligheid voor kunst beoefende hij een aantal artistieke disciplines, van tekenen met houtskool via het maken van boekillustraties tot monumentale glas-in-loodramen en polychrome ontwerpen. Hij behoort tot de meest vruchtbare Poolse artiesten. Ik heb zijn huis, en op dit moment een museum aan hem gewijd, in Krakau bezocht.
Zijn artistieke achtergrond
Jozef Mehoffer studeerde rechten aan de Jagiellonische Universiteit alvorens hij naar de Academie voor Schone Kunsten in Krakau ging. Daar ontmoette hij de grootste Poolse schilder Jan Matejko die hem tijdens zijn studiejaren aan de academie begeleidde. Hij was ook bevriend met een andere grote Poolse kunstenaar Stanisław Wyspiański.
In 1891 ging hij naar Parijs om zijn artistieke vaardigheden verder te ontwikkelen aan de Académie Julian en de École Nationale des Arts Décoratifs, daarna leerde hij bij Joseph Blanc en Jacques Courtois aan de Académie Colarossi, en ten slotte, vanaf 1892, in het atelier van Leon Bonnat aan de École Nationale des Beaux-Arts. Tijdens zijn studiejaren in Parijs deelde hij een studio met zijn vriend en medestudent Stanisław Wyspiański, die dezelfde artistieke smaak had.
Zijn studies werden gevolgd door artistieke reizen naar Duitsland en een rondreis door Zwitserland en Frankrijk, waar Mehoffer de schoonheid van de gotische kathedralen van Rouen, Amiens, Beauvais en Straatsburg bewonderde. Terwijl hij in 1900 in Italië was, leerde hij de mozaïektechniek die in de werkplaatsen van Murano werd gebruikt.
Zijn glas-in-lood ontwerpen
Internationale bekendheid kwam met ontwerpen van glas-in-loodramen voor de gotische Sint-Niklaaskerk in Freiburg, Zwitserland. Mehoffer werkte eraan tussen 1895-1936. Bovendien heeft hij glas-in-loodontwerpen gemaakt voor de kapel in Opava (Tsjechië) in 1901 en de Armeens kathedraal in Lvov in 1910. Zijn glas-in-loodontwerpen zijn in heel Polen bekend. Je kunt ze bewonderen onder andere: in het paleis van de prominente Poolse familie Radziwiłł in Balice, Heilige Kruiskapel in Wawel, kathedraal in Włoclawek en Przemyśl en kerk in Dębniki bij Krakau.
Zijn schilderstijl
De stijl van Mehoffer was een uitstekende manifestatie van de rijke symboliek en decoratieve trends in het Poolse modernisme en van de meesterlijke techniek van de kunstenaar. Zijn kunst werd sterk beïnvloed door de monumentale schilderkunst van Puvis de Chavannes, die hij in Parijs ontmoette. Tevens de Franse stijl Les Nabis. Intense expressie, typerend voor de stemmingen van Jong Polen, is te vinden in de landschappen, zoals De Vistula bij Niepołomice van1894 en Zonsondergang van 1900.
Mehoffer verkende tijdens zijn artistieke carrière verschillende stijlen om een scala aan toegepaste kunsten in zijn projecten verder op te nemen. Zijn stijl in talloze schilderijen kun je bewonderen in het Nationaal Museum in Krakau en ook in zijn huis waar hij met zijn vrouw en kinderen woonde. Op dit moment dient het huis als museum aan hem gewijd.