Op mijn blog vind je twee uitgebreide artikelen over het onderwijssysteem in Polen en over het thuisonderwijs. Sinds 1 maart dit jaar zijn wij naar het thuisonderwijs overgestapt. Zeven maanden nadat we in Polen zijn gaan wonen, hebben we eindelijk een school gevonden die de examens voor onze kinderen in het Engels kan afnemen maar dan volgens het Poolse onderwijssysteem.

De reden om te overstappen waren de lockdowns waardoor onze zonen een enorme achterstand hebben opgebouwd. En de lessen online waren niet ideaal voor mijn dochter voor die alles te langzaam ging. Hieronder onze ervaringen.

Hoe werkte het bij ons?

Dagindeling

Wij begonnen om 9 uur. De kinderen konden in de ochtend rustig opstarten. Opstaan, ontbijten en koffie met ons drinken. Rond 11.30 was tijd voor een pauze. Dit was ook de tijd om onze hond Fira uit te laten. Daarna lunchten we wat. En Rond 13.00 gingen we verder aan de slag. De ene keer gingen we tot 14.00 door en de andere keer tot 15.00. De duur van de lessen was afhankelijk van het thema of hoofdstuk. Dus de ene keer duurde de les 45 min en de andere keer 60 of 80 min.

Schoolboeken

We hebben Poolse en Cambridge schoolboeken aangeschaft om het lesmateriaal te kunnen volgen op basis van een themalijst die we van tevoren van de school hebben gekregen. De Cambridge boeken bevatten niet alle onderwerpen, die de Poolse overheid in het cirriculum heeft staan. Daarom moesten we gebruik maken van de Poolse schoolboeken, voornamelijk voor aardrijkskunde en geschiedenis.

Gebruik van internet

Ik maakte veel gebruik van internet, voornamelijk wikipedia en een beetje van youtube. De vertaling van sommige begrippen van biologie, aardrijkskunde, geschiedenis had ik niet gered zonder wikipedia. En ik moest al zoveel vertaalwerk doen.

Begeleiding

Ik gaf les aan de jongens aan een grote keukentafel in de eetkamer. Hier hebben we ook een whiteboard opgehangen die ik nog in Nederland gebruikt heb voor mijn lessen Nederlands aan huis. Mijn dochter ging zelf in haar hobbykamer leren. Ik kwam af en toe bij haar alleen voor bepaalde vakken, zoals geschiedenis, aardrijkskunde en scheikunde. Ik gaf les in alle vakken behalve natuurkunde. Dit vak heeft mijn man op zich genomen. De lessen Pools deden we met z’n allen.

En de resultaten…

Dit zijn de resultaten. Ik ben trots op onze kinderen!

De cijferlijst van Kaja
De cijferlijst van Max
De cijferlijst van Kasper

De omschrijving van de rapportcijfers is als volgt:
6 – uitstekend,
5 – zeer goed,
4 – goed,
3 – voldoende,
2 – matig,
1 – onvoldoende.

Nog een kleine uitleg over de vakken: basis EHBO is alleen in het eerste schooljaar, basis van ondernemerschap is in het tweede en/of derde schooljaar. Van elk vak moesten de kinderen een examen afleggen. We hebben de examens in twee gedeeld: een aantal examens in april en een aantal in juni. De naam van het vak Podstawy przedsiębiorczości, letterlijk vertaald naar het Nederlands basis van ondernemerschap, vind ik nogal misleidend. Als je de inhoud bekijkt, is het eigenlijk basis economie.

De voor- en nadelen van thuisonderwijs

Thuisonderwijs heeft, zoals elke vorm van onderwijs, zijn eigen voor- en nadelen. Hieronder vind je onze ervaringen.

Nadelen
  • Het kostte mij veel tijd om alle lessen voor te bereiden. Ik moest het heel vaak eerst zelf leren hoe het ook al keer weer was. Vertaalwerk was ook heel intensief.
  • Je kind/ kinderen moeten in staat zijn om zelf te leren. Dit was wel het geval voor onze dochter. Onze jongens hebben de hele dag begeleiding nodig.
  • Je moet geduldig blijven als kinderen moeite hebben met de leerstof of om de aandacht erbij te houden.
Voordelen
  • Je kinderen kunnen doelgerichter en zonder storende invloeden werken (trouwens we hebben van tevoren afgesproken dat de smartphones tussen 9.00-14.00 verboden zijn, daar hebben de kinderen zich aangehouden).
  • Thuisonderwijs is heel flexibel. Je kunt starten wanneer je wilt. De duur van de lessen kun je op het thema en het vak aanpassen. Het rooster kun je zelf bepalen (bijvoorbeeld wiskunde, natuurkunde en scheikunde niet op één dag).
  • Thuisonderwijs biedt structuur en ritme zonder vast schema.
  • Thuisonderwijs is heel efficiënt. Ons semester was vier weken korter dan normaalgesproken omdat we per 1 maart waren begonnen. Desalniettemin waren we in staat om het lesmateriaal volledig te leren en het schooljaar af te maken.

Verbeteringen voor volgend semester

In de loop van het semester waren er maar een paar momenten wanneer ik kon nadenken wat ik volgend semester anders wil gaan doen. Sinds maandag heb ik vakantie dus ik had meer tijd om terug te reflecteren.

  • In ieder geval wil ik op tijd starten met het semester. Wij gaan het Poolse schooljaar op de Nederlandse manier invullen dus in augustus beginnen. Herfstvakantie en langere kerstvakantie zullen ook heel fijn zijn.
  • Ik wil nog meer gebruik maken van de flexibiliteit die we hebben.
  • Het plan opmaken hoe ik mijn jongens meer zelfstandig laat leren en werken. Door de lockdowns hebben ze dit niet echt kunnen leren en wat ze van de basisschool in Nederland hebben meegenomen is verloren gegaan.

Ik beging met deze drie verbeterpunten.