Afgelopen vrijdag heeft de Poolse premier Morawiecki de nieuwe maatregelen aangekondigd. Vanaf vandaag gaan alleen de kinderen tot 12 jaar nog naar school. Andere leerlingen gaan vanaf vandaag remote leren.
Wat betekent het online leren eigenlijk voor jonge kinderen? En het maakt niet waar ze zich bevingen, in Polen of in Nederland. Er zijn zeker een paar voordelen. Bijvoorbeeld het is tijdbesparend, kostenbesparend en het is comfortabel. Maar welke nadelen zijn met het online leren verbonden? Wegen deze nadelen niet zwaarder ten opzichte van de voordelen. Dit gaat namelijk over jonge kinderen, die hun sociale vaardigheden nog moeten ontwikkelen. Hebben de jonge kinderen al voldoende zelfdiscipline dat ze dit aankunnen. Mijn mening is dat het zelfs voor de volwassenen heel moeilijk is, laat staan voor jonge kinderen. Dat zie ik heel duidelijk aan mijn eigen kinderen.
Dus voor wie voert de regering dat in? Voor de kinderen om ze tegen het virus te beschermen. Voor het volk om het virus tegen te houden (is dit überhaupt mogelijk, vraag ik me af?) of is het voor de docenten die met het angstvirus van de media aangestoken zijn?
Het online leren vereist zelfdiscipline. Een docent als stok achter de deur is er niet. Hier zullen de ouders een grote rol moeten spelen. Zij zullen hun kinderen moeten motiveren om er tijd in het leren te steken. Maar wacht even… is dat niet de taak van de docenten? Betalen wij niet genoeg belastinggeld voor het onderwijs?
Het online leren is onpersoonlijk. Er is geen interactie met de docenten of nog belangrijker met de leeftijdsgenoten. Dit is cruciaal voor de ontwikkeling van sociale vaardigheden bij kinderen.
De grondslag van online leren is dat de leerlingen zelfstandig kunnen werken. Voor sommige leerlingen (of zelfs wat oudere studenten) kan dit een probleem zijn omdat een persoonlijke begeleiding voor hun een gouden leidraad is.
Het langdurig leren van een computerscherm kan vermoeiend zijn. Het kan zelfs oogproblemen veroorzaken. Het kan hoofdpijn of rugpijn veroorzaken. Afwisseling van een goede houding, bijvoorbeeld van plek wisselen om met je klasgenoot samen te werken, is essentieel voor zowel de sociale contacten als voor de correct fysieke houding bij jonge kinderen.
Naar mijn mening doen we onze kinderen tekort in deze tijd.
Met betrekking tot de bovengenoemde maatregel heb ik het volgende commentaar op Facebook gevonden:
De vertaling is als volgt:
Sluit alle scholen, want over 10 joaar hebben we alleen maar mensen nodig die fysiek werk uitvoeren. Het is voor iedereen duidelijk dat remote leren geen leren is, voor de meerderheid betekent het gewoon vakantie. Het gebrek aan goed onderwijs bij de Poolse kinderen zal in 3 tot 5 jaar zichtbaar zijn. Slechts een paar leerlingen zullen echter leren’.
En daaronder een antwoord:
Dat is al zichtbaar bij vakken zoals wiskunde.
Mateusz Morawiecki kondigde bovendien aan dat de kinderen overdag, tussen 8.00-16.00 uur, zonder toezicht van een volwassene niet alleen op straat mogen lopen. Dit om de drukte in de winkels, op straat of in het openbaar vervoer te verminderen. Dus na 16.00 is er geen drukte meer?
Verder mogen de ouderen boven 70 jaar zich buiten hun woonhuis bevinden alleen voor noodzakelijke aangelegenheden, zoals boodschappen doen.